Mere protein kan gøre vægttab nemmere og sundere

Et højt proteinindtag beskytter muskelmassen under vægttab og kan gøre det nemmere at holde. Her kan æg spille en stor rolle, da det både har et højt indhold af protein og samtidig bidrager med vigtige vitaminer og mineraler.
Skrevetaf Anina Kjær, PB i ernæring og sundhed, chefkonsulent, Danske Æg (Landbrug & Fødevarer)den 28.05.2020, 00:00
Mere protein kan gøre vægttab nemmere og sundere

Hvad er mæthed?

Mæthed er den fornemmelse af tilfredsstillelse i kroppen, der optræder, når man spiser et måltid. Mætheden kommer gradvist og opstår, når en række forskellige signaler fra kroppen påvirker hjernens mæthedscenter. I starten af måltidet er det smagen og tygning af maden, der sender signaler til hjernen, og herefter øges mætheden i takt med, at mavesækken fyldes. Når de forskellige næringsstoffer optages i kroppen, sendes der også en række mæthedssignaler til hjernen.

Proteiner mætter

Både protein, fedt og kulhydrat giver mæthed, men en række undersøgelser viser, at protein er det næringsstof, der mætter mest. Protein er ikke slankende i sig selv, men den øgede mæthedsfornemmelse gør, at man har lettere ved at holde vægten. Fuldkorn og fibre bidrager også til mæthedsfornemmelsen, så vælg de grove kulhydrater for en optimal mæthedsfølelse.

Hvis man fordobler sit energiindtag fra protein (fra 15 til 30 E%), så har flere undersøgelser vist, at man reducerer sit samlede energiindtag med op til 20-25 %. Derfor kan et øget proteinindtag være med til at gøre et ønsket vægttab nemmere.

I forbindelse med vægttab og herunder energiunderskud er tommelfingerreglen, at for hver 100 kcal man indtager under ens egentlige energibehov, bør man øge sit proteinindtag med ca. 0,1 g/kg/dag.

TIP
Start dagen med et smilende æg eller spejlæg på rugbrød for at få en proteinholdig morgenmad, eller spis et kogt æg som mellemmåltid.

Husk protein i alle dagens måltider

Det er en god idé at få protein i alle dagens måltider, ligesom det er vigtigt at vælge protein fra de rette fødevarer, da der er stor forskel på kvaliteten af de forskellige proteinkilder. Æg og andre animalske fødevarer er gode kilder til protein, da de har en sammensætning, som svarer godt til kroppens behov. En række grøntsager som fx bønner, ærter, linser og kikærter indeholder også en del protein.

Vil du tabe dig?

Hvis du vil tabe dig, er det en god ide at spise tre hovedmåltider – alle med protein, fuldkorn og fibre. Du kan også med fordel spise langsomt, så mætheden kan indfinde sig, inden du får spist for meget.

Et højt indtag af protein beskytter også din muskelmasse under et vægttab, hvilket gør vægttabet sundere og sandsynligvis nemmere at holde. På den måde taber du primært fedtmasse og beholder fedtfri muskelmasse.