Protein - kroppens byggesten

Derfor er protein vigtigt

Protein er din krops byggesten; et protein består af 21 aminosyrer. Nogle proteiner danner kroppen selv, mens andre skal komme gennem det, du spiser. Ud af 21 aminosyrer er der ni proteiner, som er essentielle. Det betyder, at kroppen ikke selv kan danne disse. Derfor skal du indtage dem gennem din daglige kost. 

Tre af de essentielle animosyrer hedder Isoleucin, Leucin og Valin - de er såkaldte branched chain amino acids eller "BCAA". 

Protein er vigtigt for blandt andet at styrke og vedligeholde muskler, samt hår, knogler, hormonbalance, immunforsvar, blodsukker og celler. 

Mangel på protein kan gøre, at man bliver mere tilbøjelig til usundt småspiseri, eksempelvis fordi man ikke føler sig mæt, eller når man er træt og spiser hurtige kulhydrater for at få energi. Begge øger risikoen for at tage på i vægt. 

Desuden hvis dit blodsukker er ustabilt, kan det påvirke dit energiniveau, dit humør, din evne til at koncentrere dig og din hukommelse.

Proteiner er derfor vigtige for alle, men er særligt vigtige for:

  • Børn
  • Dig med en aktiv livsstil
  • Dig, der vil tabe dig
  • Ældre

Protein er også med til at reducere risikoen for at udvikle overvægtsrelaterede sygdomme.

Hvor meget protein har du brug for?

Hvor meget protein
har du brug for?

Sundhedsstyrelsen (WHO) anbefaler, at du dagligt - som minimum - indtager 0,8 g protein pr. kilo kropsvægt. 

Derudover er det almindelig kendt, at proteinbehovet øges, afhængigt af forskellige forhold. Eksempelvis kan nævnes:
 

  • Aktive personer: 1,0 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen
  • Hård træning: 1,2-1,5 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen 
  • Seriøs styrketræning: Op til 1,7 g pr. kilo kropsvægt om dagen
  • Alderdom: 1,5-2,0 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen 
  • Under og efter sygdom: 1,7 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen
  • Alvorlig sygdom: 1,7 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen
Det er vigtigt at indtage protein hele dagen

Det er vigtigt at indtage protein hele dagen

Protein bør indtages regelmæssigt i løbet af dagen. Hver 3. time kan kroppen optage og anvende op til 24 g protein. 

whitePRO™ er med til at sikre, at det hele døgnet er nemt og lækkert at gøre dine måltider mættende og proteinrige. 

Protein bidrager blandt andet positivt til: 

Børn

Børn
  • Normal vækst
  • Knogleudvikling
  • Udvikling af hjernen

Aktivitet

Aktivitet
  • Restitution efter træning
  • Muskelopbygning

Skønhed

Skønhed
  • Styrker hud, negle og hår

Vægttab

Vægttab
  • Øget mæthedsfølelse
  • Vægtkontrol
  • Stabilt blodsukker

Ældre

Ældre
  • Sinker muskelnedbrydning