Protein - kroppens byggesten

Derfor er protein vigtigt

Protein er din krops byggesten; et protein består af aminosyrer. Nogle aminosyrer danner kroppen selv, mens andre skal komme gennem det, du spiser.  Ud af et repertoire på 20 aminosyrer genereres ni af dem ikke i kroppen, men skal derimod indtages gennem kosten. Disse aminosyrer kaldes derfor essentielle

Tre af de essentielle animosyrer hedder Isoleucin, Leucin og Valin - de er såkaldte branched chain amino acids eller "BCAA". 

Protein er vigtigt, da det blandt andet bidrager til øget muskelmasse og vedligeholdelse af muskelmasse, samt protein bidrager til at vedligeholde nogle knogler. 

Proteiner er derfor vigtige for alle, men er særligt vigtige for:

  • Børn
  • Dig med en aktiv livsstil
  • Dig, der vil tabe dig
  • Ældre
Hvor meget protein har du brug for?

Hvor meget protein
har du brug for?

Sundhedsstyrelsen (WHO) anbefaler, at du dagligt - som minimum - indtager 0,8 g protein pr. kilo kropsvægt. 

Derudover er det almindelig kendt, at proteinbehovet øges, afhængigt af forskellige forhold. Eksempelvis kan nævnes:
 

  • Aktive personer: 1,0 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen
  • Hård træning: 1,2-1,5 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen 
  • Seriøs styrketræning: Op til 1,7 g pr. kilo kropsvægt om dagen
  • Alderdom: 1,5-2,0 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen 
  • Under og efter sygdom: 1,7 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen
  • Alvorlig sygdom: 1,7 g protein pr. kilo kropsvægt om dagen
Det er vigtigt at indtage protein hele dagen

Det er vigtigt at indtage protein hele dagen

Protein bør indtages regelmæssigt i løbet af dagen. Hver 3. time kan kroppen optage og anvende op til 24 g protein. 

whitePRO™ er med til at sikre, at det hele døgnet er nemt og lækkert at tilføje protein til dine måltider og drikkevarer. 

Protein bidrager blandt andet positivt til: 

Børn

Børn
  • Normal vækst
  • Knogleudvikling

Aktivitet

Aktivitet
  • Restitution efter træning
  • Muskelopbygning

Vægttab

Vægttab
  • Vægtkontrol (protein kræver mest energi at forbrænde)

Ældre

Ældre
  • Sinker muskelnedbrydning